کشتی یونانی از جاذبه های گردشگری استان هرمزگان در جزیره کیش است. این کشتی در جنوب غرب جزیره و در حوالی میدان غروب قرار دارد.
منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Mohsen Masti)
بهترین راه دسترسی به این جای دیدنی استفاده از تاکسی یا اجاره خودرو است. تاکسیها، بیشترین وسیله حملونقل عمومی در جزیره هستند که اکثرا بهصورت دربستی فعالیت میکنند.
- آدرس: استان هرمزگان، جنوب غربی جزیره کیش، خیابان غروب، میدان غروب، پارک ساحلی غروب (پارک ساحلی کشتی یونانی) (نمایش روی نقشه)
تاریخچه کشتی یونانی
کشتیسازی ویلیام همیلتون و شرکا در سال ۱۹۴۳ میلادی (۱۳۲۲ هجری شمسی) شروع به ساخت یک کشتی باربری در شهر پورت گلاسگو اسکاتلند کرد که امپایر ترومپت یا شیپور امپراتور نام داشت. این کشتی در آن سال ساخته و به وزارت حملونقل جنگ بریتانیا فروخته شد. در ادامه شرکتی به نام کشتی بخار لاریناگا، آن را در اختیار گرفت و دو سال بعد کشتی را به شرکت تی اند جی هریسون واگذار کرد. در فاصله این سالها (از ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۶ میلادی)، کشتی مذکور در اجازه دولت آفریقای جنوبی بود.
منبع عکس: سایت sixpillarsarts.wordpress.com
کشتی بخار شرانت در سال ۱۹۴۶ میلادی اقدام به خرید آن کرد و نام کشتی را به نچرالیست تغییر داد. سپس تصمیم بر این شد که مدیریت آن به تی اند جی هریسون، صاحب قبلی کشتی، واگذار شود.
سال ۱۹۵۹ میلادی نوبت یک شرکت ایرانی بود که مالکیت کشتی را از آن خود کند. شرکت ایرانی لوید اند کو خرمشهر، پس از تغییر نام کشتی به کوروش ایرانی، مدیریت آن را به شرکت بی اشورث و شرکا سپرد. در سال ۱۹۶۵ میلادی، خطوط کشتیرانی ایران در خرمشهر مالک آن شد و نام همدان را برای کشتی انتخاب کرد.
منبع عکس: سایت ویکی مدیا (عکاس: علیرضا شاکرنیا)
دو فرد یونانی به نامهای «پی.جی فرانگولیس» (P.J. Frangoulis) و «ای.آی کلیافز» (A.I. Cliafas) آخرین صاحبان کشتی بودند که در سال ۱۹۶۶ اقدام به خرید آن کردند و به این ترتیب، نام کشتی به کوالا اف تغییر یافت. ماجرای بهگلنشستن کشتی در همان سال رخ داد و از آنجا که کشتی متعلق به یونانیها بود، به کشتی یونانی معروف شد.
چرا کشتی یونانی به گل نشست؟
منبع عکس: سایت ویکی مدیا (عکاس: jafar mousalou)
کشتی یونانی در چهار مرداد ۱۳۴۵ هجری شمسی با انبوهی از ذخایر نفتی باارزش در نزدیکی روستای باغو به گل نشست. در نتیجه خدمه چارهای جز ترک کشتی و تخلیه بار آن نداشتند. گفته شده است که فقدان فانوس دریایی در این منطقه، اشتباه محاسباتی کاپیتان کشتی و عمق کم دستبهدست هم دادند و این اتفاق را رقم زدند.
روایت دیگری که بومیان جزیره مطرح میکنند، این است که کاپیتان کشتی مست بوده و به همین دلیل بهجای توقف در یکی از بنادر نزدیک کیش، از مسیر خود خارج شده و با آمدن به این محل، در گلولای نزدیک ساحل از حرکت ایستاده است.
در این میان عدهای علت حادثه را حق بیمه کشتی میدانند و معتقدند که صاحبان کشتی برای گرفتن حق بیمه زیاد عمدا کشتی را به این وضع درآوردند.
منبع عکس: سایت reddit.com
جالب اینکه داستان عاشقانهای نیز از این ماجرا مطرح است. به باور مردم بومی، ناخدای کشتی در روزگار جوانی طی سفری به کیش، با دختری زیبارو آشنا شده و عاشق او میشود؛ اما بهدلیل مخالفت خانواده متعصب او، ناخدا با مریم قرار میگذارد که کشتی را به ساحل بیاورد و عشقش را با خود به یونان ببرد. همین ماجرا منجر به گل نشستن کشتی میشود و این دو دلداده به وصال یکدیگر نمیرسند. جالب اینکه پیرزنی به نام «مش مریم» در جزیره زندگی میکند که به اعتقاد بومیان همان دختر است.
در هر صورت، پس از آنکه کشتی به گل نشست، هیئتهای مختلفی به جزیره اعزام شدند تا با بررسی اوضاع، راهکاری برای کشتی پیدا کنند. با وجود تلاشهای زیادی که بهمنظور حرکت کشتی انجام شد؛ بعد از گذشت ۸۰ روز تلاش یدککش هلندی، نتیجهای به دست نیامد. در نهایت، حاصل محاسبات آنها از این قرار بود که هزینه خارجکردن کشتی از گل، صرفه اقتصادی ندارد. پس کشتی به حال خود رها شد و تا به امروز کسی بهدرستی نمیداند که علت اصلی این ماجرا چه بود.
طبق گفته بومیان جزیره، یونانیها پس از ترک کشتی آن را به آتش کشیدند و شاهد سوختن آن بودند. این موضوع احتمالا صحت دارد؛ زیرا امروزه هیچ عنصر غیرفولادی در بدنه و عرشه کشتی دیده نمیشود.
داخل کشتی یونانی
منبع عکس: تورویژن
کشتی یونانی با گذشت زمان و در اثر رطوبت هوا پوسیده است. در دورهای کوتاه نیز اجازه تردد به داخل کشتی تحت شرایط خاص داده میشد که همین موضوع روند تحریب کشتی را تسریع کرد.
فرسودگی کشتی بسیار زیاد است؛ بهخصوص بخش زیری كشتی كه بهخاطر برخورد با امواج دریا و شوری آب پوسیده شده و ممكن است به اعماق آب فرو رود. در حال حاضر، اين كشتی به محل زندگی موجودات دريايی تبديل شده و وضعیت ایمنی آن بهحدی است كه ديگر كسی نمیتواند در آن پا بگذارد.
هر چند سال پایداری کشتی کمتر میشود و بخشی از آن فرو میریزد؛ اتفاقی که برای عقب کشتی افتاد. حالا بدنه کشتی در حال تکهتکه شدن و فروریختن در آب است و کسی نمیداند تا چند سال دیگر امکان تماشای آن وجود دارد. از آنجا که هزینه نگهداری و مرمت آن بهصرفه نیست، این کشتی زیبا احتمالا در چند سال آینده از جاذبههای گردشگری جزیره حذف خواهد شد.
شرایط بازدید از کشتی یونانی
منبع عکس: سایت ویکی مدیا (عکاس: خسرو حیرتنگاری)
در حال حاضر امکان بازدید از داخل کشتی وجود ندارد. با اینکه شاید تصاویری از غواصی در حوالی کشتی یونانی دیده باشید، بهدلیل خطرات زیادی که غواصی در زیر کشتی میتواند به وجود آورد، چنین برنامهای توسط کلوپهای غواصی ارائه نمیشود. احتمالا تصاویر ذکرشده مربوط به غواصان حرفهای یا زمانی است که کشتی یونانی در وضعیت خوبی قرار داشت.
همچنین شاید برخی افراد خواستهاند که تا قبل از فروریختن کامل کشتی، درون آن را ببینند؛ اما بهدلیل برندگی آهنها نتوانستهاند بیش از حد جلوتر بروند.